Sober dating, czyli o randce bez alkoholu

Sober dating, czyli o randce bez alkoholu

13 Feb 2025Tomasz Chodorowicz

Sober dating to kolejny obok Dry January czy NoLo trend kształtujący rynek napojów bezalkoholowych, bazujący na całkowitej rezygnacji lub ograniczeniu alkoholu. Na tę zmianę wpływa styl życia generacji Z, czyli osób urodzonych po 1995 roku, które mają większą świadomość zdrowotną i bardziej cenią sobie autentyczność niż ich starsze rodzeństwo czy rodzice. Na nowo odkrywają analogowe sposoby na spędzanie czasu, poznawanie się i wchodzenia w relacje. Naturalnym przedłużeniem suchego stycznia jest dla nich sober dating, czyli trzeźwe randkowanie, nie tylko w miesiącu miłości.

Spis treści:

  1. Czym jest sober dating?

  2. Randki bez alkoholu a gastronomia

  3. Sober dating a psychologia

Czym jest sober dating?

W badaniach przeprowadzonych przez American Psychological Association (APA) pokolenie Z zwraca szczególną uwagę na zdrowie psychiczne i fizyczne, i ma inne niż millenialsi czy boomerzy podejście do alkoholu. Wzrost osób cierpiących na stany lękowe, depresję czy problemy ze snem determinuje przyrost grupy określającej się jako “sober curious” - rozważających abstynencję, bez całkowitej rezygnacji z alkoholu. Sober dating to nowa, świadoma forma randkowania, która jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych młodych, dla których świadomy i zdrowy tryb życia to priorytetowe wartości.

Randki bez alkoholu a gastronomia

“Zetki” rezygnują z przepełnionych używkami nocnych klubów i są zmęczone aplikacjami randkowymi. Rekordy popularności biją kluby sportowe, a w sieci trendują terminy meet cute - romantyczne spotkanie nieznajomych w realnym świecie czy właśnie sober dating - randkowanie bez używek. Financial Times Weekend donosi, że na mapie londyńskiej gastronomii pojawia się nowa fala tzw. supper clubs, czyli dosłownie klubów kolacyjnych. W kawiarniach za dnia organizuje się trzeźwe rejwy, serwując matchę i kawę z przelewu. “The Offline Club” - małe spotkanie w trybie offline amsterdamskiej grupy znajomych i współlokatorów - niespodziewanie przerodziło się w ruch o zasięgu globalnym (w ciągu 10 mies. zdobyło prawie 500 tys. followersów i ma swoje oddziały w Barcelonie, Londynie, Paryżu, Mediolanie czy Dubaju).

Ewolucja współczesnej gastronomii w kierunku świadomego doświadczania to efekt rosnącej liczby młodych dorosłych konsumentów, którzy decydują się na życie bez używek i rozpraszaczy. Aż 40% pośród badanych w 2023 roku przedstawicieli generacji Z deklaruje, że nie pije regularnie albo rezygnuje z alkoholu całkowicie. Produkty NoLo (no-alcohol / low-alcohol) to jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku gastronomicznego. Według raportu International Wine and Spirits Research z 2023 roku sprzedaż w tej kategorii wzrosła o 31% w ciągu ostatnich trzech lat. Kolejne bary i restauracje oferują karty z bezalkoholowymi alternatywami. Tym samym zjawisko sober dating jednocześnie wynika i wpływa na kształtowanie się rynku. To zmiana społeczna zarówno w kontekście wybieranych przez konsumentów produktów, jak i preferowanego stylu życia towarzyskiego.

Sober dating a psychologia

Emocje tłumione lub podkręcone alkoholem mogą utrudniać wchodzenie w głębsze relacje czy budowanie więzi emocjonalnej. Randki bez używek wspierają niezaburzoną substancjami przestrzeń do prawdziwego poznania się nawzajem. Sober dating może być też świeżym pomysłem na randkowy scenariusz i remedium na wyeksploatowany przez aplikacje rynek matrymonialny. Osoby, które na randce wybierają niewino, drinki bezalkoholowe czy softy mogą poczuć się pewniej w bardziej autentycznej interakcji i świadomie angażować się w spotkanie, jednocześnie nie rezygnując z toastów i celebracji. Bezalkoholowe randki zmniejszą ryzyko związane z nadużyciami, przemocą czy nieodpowiedzialnym zachowaniem. Wpływają na całą kulturę randek, których nośnikiem, zamiast alkoholu, stają się otwarta komunikacja i autentyczne relacje.


Źródła:

  • Raporty i dane o trendzie Dry January i NoLo (GlobalData, Mintel, Nielsen)

  • Badania dotyczące preferencji Generacji Z (raporty PwC, McKinsey, Statista)

 

More articles